Auteur: dr. Daphne Hijzen
Veel studenten worstelen tijdens hun studie met concentratieproblemen en een gebrek aan focus. Dit heeft niet alleen gevolgen voor je studieresultaten, maar ook voor motivatie, zelfvertrouwen en jouw algehele welzijn. Studiecoaching biedt een effectieve aanpak om deze uitdagingen aan te pakken. In dit artikel wordt toegelicht hoe studiecoaching kan bijdragen aan het verbeteren van concentratie en focus bij studenten.
Het belang van concentratie en focus
Concentratie verwijst naar het vermogen om de aandacht gedurende een bepaalde tijd op een taak te richten (Posner & Rothbart, 2007). Focus is breder en omvat ook het vermogen om afleidingen te negeren en doelgericht te blijven werken. Beide zijn cruciaal voor effectief leren en academisch succes (Duncan et al., 2007).
Als student word je geconfronteerd met talloze afleidingen, zoals sociale media, een overvolle planning en mentale vermoeidheid. Chronische afleiding leidt tot slechtere informatieverwerking en lagere academische prestaties (Junco, 2012).
Wat is studiecoaching?
Studiecoaching is een begeleidingsvorm waarbij studenten persoonlijke ondersteuning krijgen op het gebied van studievaardigheden, motivatie en planning. In tegenstelling tot bijles, richt studiecoaching zich niet primair op inhoudelijke ondersteuning, maar op het verbeteren van het leerproces zelf (van der Meer, Jansen & Torenbeek, 2010).
Studiecoaching als hulpmiddel bij concentratieproblemen
Wetenschappelijke studies tonen aan dat gepersonaliseerde coaching een positieve invloed heeft op cognitieve controle en aandacht. Volgens onderzoek van Theeboom, Beersma en van Vianen (2014) verbetert coaching het zelfregulerend vermogen van studenten, wat essentieel is voor concentratie. Studenten leren bijvoorbeeld hoe ze een optimale studieomgeving creëren, doelen stellen en afleidingen herkennen en beheersen.
Daarnaast laat onderzoek van Grant (2003) zien dat coaching de metacognitieve vaardigheden versterkt. Studenten krijgen beter inzicht in hun denkprocessen, wat leidt tot efficiënter studiegedrag en verbeterde aandachtsspanne.
Praktische technieken binnen studiecoaching
Binnen studiecoaching worden diverse bewezen methoden ingezet om focus te bevorderen:
- Tijdsplanning en time management: Door het aanleren van technieken zoals de Pomodoro-techniek kunnen studenten hun studietijd beter indelen en pauzes effectiever inzetten (Cirillo, 2006).
- Mindfulness-oefeningen: Regelmatige toepassing van mindfulness verhoogt de aandacht en vermindert stress, wat leidt tot betere concentratie (Zeidan et al., 2010).
- Gedragsmatige interventies: Studiecoaches helpen studenten met het doorbreken van ineffectieve gewoonten, zoals multitasking, en vervangen deze door focusversterkende routines (Baumeister & Tierney, 2011).
Conclusie
Studiecoaching biedt jou als student een waardevolle ondersteuning bij het versterken van je concentratie en focus. Door middel van praktische technieken, zelfreflectie en persoonlijke begeleiding leer je hoe jij je leerproces kunt optimaliseren. Wanneer jij moeite hebt met je aandacht vasthouden of snel afgeleid bent, kan studiecoaching een essentiële stap zijn naar meer rust, structuur en academisch succes.
Bronnen
Baumeister, R. F., & Tierney, J. (2011). Willpower: Rediscovering the greatest human strength. Penguin Press.
Cirillo, F. (2006). The Pomodoro Technique. FC Garage.
Duncan, G. J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., Huston, A. C., Klebanov, P., … & Japel, C. (2007). School readiness and later achievement. Developmental Psychology, 43(6), 1428–1446. https://doi.org/10.1037/0012-1649.43.6.1428
Grant, A. M. (2003). The impact of life coaching on goal attainment, metacognition and mental health. Social Behavior and Personality: An International Journal, 31(3), 253–264. https://doi.org/10.2224/sbp.2003.31.3.253
Junco, R. (2012). The relationship between frequency of Facebook use, participation in Facebook activities, and student engagement. Computers & Education, 58(1), 162–171. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.08.004
Posner, M. I., & Rothbart, M. K. (2007). Research on attention networks as a model for the integration of psychological science. Annual Review of Psychology, 58, 1–23. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.58.110405.085516
Theeboom, T., Beersma, B., & van Vianen, A. E. M. (2014). Does coaching work? A meta-analysis on the effects of coaching on individual level outcomes in an organizational context. The Journal of Positive Psychology, 9(1), 1–18. https://doi.org/10.1080/17439760.2013.837499
Van der Meer, J., Jansen, E., & Torenbeek, M. (2010). ‘It’s almost a mindset that teachers need to change’: first‐year students’ need to be inducted into time management. Studies in Higher Education, 35(7), 777–791. https://doi.org/10.1080/03075070903383211
Zeidan, F., Johnson, S. K., Diamond, B. J., David, Z., & Goolkasian, P. (2010). Mindfulness meditation improves cognition: Evidence of brief mental training. Consciousness and Cognition, 19(2), 597–605. https://doi.org/10.1016/j.concog.2010.03.014